Monday, November 17, 2008

Madagascar: Escape 2 Africa.

Madagascar

Mesti korang sume pernah tengok animasi Madagascar yang 1st pada tahun 2005. Pada waktu itu, pengarah Eric Darnell dan Tom McGrath mengilhamkan sekumpulan haiwan terdiri daripada Alex si singa, Marty si kuda belang, Melman si zirafah dan juga Gloria si badak air dan diorang sume berkawan rapat di dalam sebuah zoo kat New York's Center. Walaubagaimanapun, klimaks bermula apabila seekor daripada mereka terlepas daripada kandang dan 3 ekor yang lain cuba untuk menjejaki rakan diorang yang hilang itu. Selang beberapa hari kemudian, diorang berjaya untuk berkumpul semula di sesuatu tempat, tetapi, diorang terkejut sebab diorang berada kat dalam kapal yang sedang mengarah ke Afrika.


Madagascar 2 : Escape to Africa

Sekali lagi, kedua2 pengarah ni menceritakan pengalaman keempat2 haiwan ni semasa berada kat Afrika melalui Madagascar 2: Escape to Afrika. Episod kali ini sangat lucu dengan terdapatnya character2 sokongan seperti King of Julian, Maurice, sekumpulan penguin dan juga 2 ekor monyet yang mempunyai character lucu yang tersendiri.

Ianya bermula apabila Alex teringin sangat nak pulang ke kampung halaman selepas bertahun2 tinggal di New York. So, sekumpulan penguin menggunakan kepakaran masing2 untuk memperbaiki kapal terbang yang sudah rosak untuk mencapai keinginan si Alex tersebut. Selepas pendaratan dibuat, diorang dapati diorang berada kat tengah2 kawasan hutan yang paling liar di Afrika. Di sane, diorang dapat bertemu dengan species masing2 untuk kali yang pertama.

So, adakah Afrika merupakan tempat yang di idam2kan oleh Alex mahupun kesemua rakan2 nya itu? Ataupun, New York lagi best? Kalo korang nak tau, gi tengok. Tak rugi. Best gile dan klaka nak mampus.

Rating aku : 8 / 10.

Rating IMDB : 7.4 / 10 (2,890 votes).

No comments: