Tuesday, November 11, 2008

Kete aku accident pulak.

Adoi, tak abes lagi masalah, masalah lain timbul. Ape la nasib aku ni. Tengah best-best cuti kat umah, kete pulak kene langgar. Kisah die ceni, aritu aku ngan dua adik aku ngah usha2 la kedai makan kat area rumah aku, sebab mama kitowang gi outstation kat Kedah. So, tade la orang nak masak kat umah. Aku pulak tale harap. Bangun pun pukul 17 (ayat mama aku), ade hati nak masak. Nasib baik la ade kete. Leh g kedai cari makanan.

So
, tengah relek2 drive kete kat sepanjang jalan nak cari kedai, tetibe lak ade kete kancil muncul dari arah depan. Bawak laju pulak tu kat selekoh. Belum sempat aku nak baling lembing kat kancil tu, die terus langgar aku kat bahagian depan. Dah la makan jalan aku. "Hakeleh mamat ni pe citer?", kate aku sambil tertanya2. Adik aku pon cam tergamam sambil air liur die meleleh sebab lapo sangat.



Aku pon parking kete Savvy aku kat tepi jalan dan kuar pegi kat arah die. Hakeleh, belasan tahun je budak ni. Aku pon terus mengeluarkan kate2 kesat kat die. Perkataan tu optional je. Saje nak bagi die cuak2 sket. Pastu aku pon mintak lesen ngan IC die. Nasib baik ade lesen, tapi IC pulak takde.

Aku tanye die, cane nak settle ni? Die soh aku ikut die jumpe bapak die kat kolam memancing. Aku pon ikut la die. Dah sampai, bapak die kuar. Die usha2 kete aku ngan anak die. Pastu die angguk2 dan aku tatau ape maksud die tu. Pastu selamba je g masuk dalam kanopi balik, tengok TV. Cite gossip girl pulak tu. Adoi. Aku dah la tengah tension ni.


After half an hour
, bapak die soh aku ngan anak die gi balai polis Kajang, tapi bersama pak cik budak tu yang bekerja sebagai "polis penyiasat". Aku pon tatau nape aku cakap centu sebab time pak cik die sampai, dressing die cam detective connan. Siap topi cowboy lagi. Aku ngan Syaren tahan je gelak. Tapi yang kitowang tale lupe, time die intro diri die.

Kitorang pon bergegas ke balai polis Kajang. Sampai2 aku pon gi kat kaunter nak report accident. Aku pon bagi IC ngan lesen aku kat pegaiwai polis tu. Satgi polis tu tanye aku, ni lesen dah mati ni. Aku pon terkejut lesen aku dah mati. Adoi~

Pas bagi keterangan kat polis tersebut, aku dibawa pula ke tingkat atas untuk diinterview. Budak tu pon same. So, kitorang bagi keterangan based on perspective masing2. Satgi pas turn die, bole pulak die cakap aku masuk jalan die. Mane pulak aku tak menyirap. Yang polis tu pon percaya je cakap budak tu. Maklum la, budak tu ade "kabel". Pastu aku tak puas hati, aku ajak polis tu gi tempat kejadian, tengok sendiri. Kitowang pon setuju. Kitorang naik kete polis bersama jurufoto.

15 minit kemudian, kitorang sampai kat area kemalangan tu. Kitorang menuju ke arah kat mane lampu kete aku pecah. Polis tu pon usha lame. Tetibe die cakap aku masuk jalan budak tu, padahal lampu aku tu pecah betul2 kat tengah lorong jalan aku. Cane pulak die bole kate aku masuk jalan budak tu. Sebabnye die cakap, ade beberapa pecahan kat lorong budak tu. So, aku masuk jalan orang. Sah kabel! Aku pon tale wat ape2. Sebab aku sorang2 je kat situ takde geng. Tapi tibe2, jurufoto tu perasan sumting. Die nampak tanda wrong way. Rupa2nya budak tu masuk wrong way! Jadi, aku tak bersalah. So lucky!

2 comments:

~myranda ashikin~ said...

wow...citer yg menarik tuh..kelakar lah cite tu dik.....
seb bek awk selamat kan....
lau akak kt tmpt awk, compen akak kasi terajang maut kat budak tuh....ekekekeekek

Anonymous said...

aku xkasik trajang kt budak tuh..aku sound polis tuh..aku mntak pgawai penyiasat len..sumpah aku mntak pegawai penyiasat len..

nk men kotor bia kotor btul..ahaha..