Tuesday, February 24, 2009

R. Logeswaran VS Shabiul Islam.

R. Logeswaran

Entry ini berkaitan tentang, bak kate si Bing~ Bing~ (Nama manja Amir Yaacob yang latest selepas berevolusi sebanyak 8 kali), walaupun ilmu kite setinggi gunung, tapi kalo tade common human sense, orang akan pandang rendah and tak hormat kat kite.

So this is about a lecturer yang graduate kat London named R. Logeswaren dan mengajar wa allz subject Operating System semester ni. What is unique about this fella is the way he speaks and teach so fluent and so convincing sampai aku tak penah pon skip kelas lecture die sebab cara die mangajar yang sangat berkesan dan senang nak faham. Senang cakap aku selesa kalo die mengajar dan susah aku nak tido dalam kelas. Sometimes, he makes some jokes and sangat tegas dalam bab2 time manaagement ni, eg: attendance, assignment submission, etc.

First time aku masuk kelas die aku terkesima tengok gaya dan appearance die yang segak dengan pakaian baju ala2 driver orang2 kenamaan yang selalu drive kereta perdana (baju warna kelabu yang ade 3 poket dan 4 butang). Seumur hidup aku kat MMU tak penah lagi aku nampak lecturer FOE yang kemas dan segak dan berspek mata.

Lately during tutorial session, bukan aku sahaja seperti tidak percaya yang lecturer ni sampai ke tahap terlalu tegas dan skema tentang perundangan kat MMU ni, malah sumue student die juga turut tertekan. Tak pasal2 si Bing~ Bing~ kene perli dengan die sebab "trying to look stylish" sebab kononnye pakai cekak. Aku kat tepi die cakap padan muke je. Haha. Aqil pon kene jugak sebab datang lewat ke kelas dan berambut panjang. So pastu he made some announcement cam perli2 sket kat depan kelas dan advise kat sume student die. For girls don't even to try to look like boys (Aqil) and boys don't even to try to look like girls (Bing~ Bing~) because its not cool and don't look stylish at all.

Hakelah aku cakap. Takan tu pon menjadi kesalahan kan. Ni kan private university. Bukannye IPA pon. Yang die nak tekankan sangat tu pehal. Bambing cam biase je la. Senyum je walaupun kene kutuk. Dari dulu tak ubah2. Tak penah preje. Aku rase bapak die salah install la.

Die seolah2 suruh we allz bukak balik Student HandBook and bace balik regulation dan juga condition to be as MMU student. Sampaikan nak masuk kelas die pon kene pakai kasut.

Anyway, initially 4 students (yang hustler2) dah kene warning untuk withdraw seubject ni sebab during tutorial, ade orang sainkan kat diorang. So bile kantoi, semua attandance diorang during this semester akan dipotong oleh beliau sendiri until the end of the semester. Cume satu je jalan untuk selamatkan diri diorang iaitu dengan surrenderkan orang yang sainkan attendance mase tutorial tu. So pastu, orang tu pulak yang kene withdraw nanti. Nice2.

After class budak2 berbagsa cina buat satu group kat lua kelas dan bincang ape tah. Aku pon tak paham sebab diorang cakap bahasa cina. Tapi cam nak gado pon ade. "Terrible la that lecturer... bla3", kate salah sorang daripada mereka. Aku pon cam kesian jugak tengok mereka2 yang kene withdraw ni. Baru 3rd week je kot. Takan dah nak kene drop dah kan.

Shabiul Islam

So, aku pon buat perbandingan ngan lecturer kitorang yang satu lagi ni. Sume orang kenal kot. Dr. Shabiul Islam, berasal dari Bangladesh. Penah ajar kite time Microprocessor and Microcontroller time Gamma dulu. Differ from Mr. Loga, lecturer ni cam lepak2 je time kelas dan pengalaman die takde la sehebat Mr. Loga tu, tapi cool je. Walaupun kepala die botak dan tidak sekacak Mr. Loga, tapi lecturer ni tade la skema sangat sampai nak bar orang. Die penah cakap time kelas, "I usually won't bar my student even though the student comes only one hour during my lecture. If i see the student sign his attendance just once, i will allow him to sit for the final exam.".

Cool tak cool la mamat ni. Walaupun die bagi kelonggaran cemtu, aku tak penah lagi rase nak ponteng kelas die. Sebab die ni kelaka jugak. Kadang2 nak bagi example pon klaka nak mampus. Anyway, aku enjoy kelas die sebab tak preje sangat time die mengajar. Even, die kasi buku text die lagi untuk kitorang photostate dan blaja bersama2 die kat bawah pokok kalo nak blaja lagi ngan die after class.

No comments: